Viser innlegg med etiketten CRX ED9. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten CRX ED9. Vis alle innlegg

tirsdag 2. september 2014

If you fail to plan...

You are planning to fail!
I forrige innlegg skreiv jeg opp ei liste over ting jeg skulle få gjort med bilen min denne helga, og jaggu fikk jeg det gjort også 😃
Startet med å teste ut dette produktet som jeg kjøpte hos Biltema.
Sprayet den på rutelimrestene rundt bakrutene og frontruta og lot det virke ca 10 min.
Om det var placeboeffekt eller ikke: å gå over med knivbladet etter påføring så ut til å være enklere nå enn sist gang, og jeg fikk til og med vekk mesteparten av det tykke limet fra frontrutekarmen, samt slipt rust med dremelen og behandlet det med rustdreper.
 
Og, etter å ha slått fra meg idéen med Lenso-felgene på denne bilen med skjermbredding og alt det, måtte de prøves på min fra før av så brede CRX!
Den ser igrunn bare rar ut med "normale" felger på (med andre ord felger med rett innpress)
 
Kjekt med stiv bil -trenger ikke flytte jekka for hvert hjul 😜
 
Resultatet:
 
 
 
Får si som Jim Carrey: «Like a GLOVE!»
De kunne faktisk gjerne ha fylt skjermene enda litt mer og 😜
 
Har tatt med meg frontfangeren til byen for å jobbe videre med sparkling og pussing her.
Var dessuten innom avisa og fikk hentet en rull med papir der i dag, så nå har jeg det jeg trenger til maskering når den tid kommer, yess! 

lørdag 30. august 2014

Ombestemt i dag!

Fikk lånt meg en skjermvals i dag!
Men da jeg først kom inn i garasjen tok det 10 minutter før jeg fikk ombestemt meg igjen!
Felgene stikker FOR langt ut, ser jeg.
Det må SERIØS skjermutbygging til for at de skal passe, og det innebærer rekonstruksjon av både fangere og annet for å bli bra. Noe ala det den hvite CRXen har. Så, felgene går til den bilen likevel. Denne får Rota Flights'ene midlertidig.
Og en OEM-look som opprinnelig var planen -da jeg synes det er veldig synd å måtte røre de ellers rustfrie og STRØKNE bakskjermene denne bilen har!
Ble en del surfing på nettet og mye tenking på meg i dag.

Men jeg har kommet fram til at i morgen skal jeg:

  • Slipe ned vinduskarm foran og fjerne alt rutelim.
  • Blir det tid til mer, skal jeg sparkle ENDA LITT MER på døra og ved baklykteområdet.
  • Fangere og skjørt tar jeg med meg til byen for å jobbe med på fritida der.

Sounds like a plan, right?

søndag 24. august 2014

A change of plans...


Har fått dekk på de nye felgene, og de måtte jo testes på bilen -selvfølgelig!

Veeel, det ble litt feil med innpresset da...!





Bilen ser jo uansett "f***'in Aaaa" ut med disse på da, selv om bilen i seg selv er ribba kylling!


Ganske fornøyd CRX-jente, til tross ;)


Må nok investere i -eller låne hjulbuevalse OG kjøpe meg Fender flares for at dette skal gå bra!
Da blir det slike:


Altså: Litt endring i planene og en del ekstraarbeid, ser jeg for meg...
Så vi får se.
Spaklinga tar seg saaaakte framover og. Verste delen snart overstått:


Og så må jeg sage ekstra hull i bakfangeren siden jeg har dual exhaust.
Liker egentlig ikke tanken på å "ødelegge" den, men det må vel til for symmetriens skyld...

onsdag 6. august 2014

Vinduene fjernet og masse sparkelarbeid!!

Tok meg noen fridager og var hjemme en ukes tid for å jobbe litt med ED9'n + ha litt tid med familien :-)
Fikk hjelp av søskenbarnet mitt til å ta ut frontruta og siderutene bak på bilen.
Som mistenkt, var det en del rust som skjulte seg i karmen til frontruta. 
(Det var jo som kjent gjort et ELENDIG arbeid med den frontruta som var på. (Jeg kunne feks stikke fingrene inn under pakninga...)
Så da var det på høy tid å få den fjerna for å gjøre en damage-control! 

Det trengtes virkelig for å si det sånn!!


Det har rustet akkurat på samme vis som på den hvite EE8'n.


Noen år til, og dette hadde ikke vært til å redde.


Bake var det reint i det minste. Null rust, men noe jævlig med lim! 

Så nå er den store utfordringa å bli kvitt alt limet og slipe området reint! Det verste området er frontrutekarmen helt nederst, fordi de har brukt 20 mm rutelim der som er veldig hardt og sitter godt. Under det er det selvsagt rust også, så jeg kan ikke la noe være igjen. Trenger en spesialkniv for å fjerne det.

Har også gjort litt små-arbeid med fangerne. Frontfangeren hadde en del hull jeg har sparklet igjen. Bakfangeren som var festa på bilen med popp-nagler har jeg også måtte sparkle og pusse. 

Et par før-bilder.

Etter klint på sparkel for 1. gang.

...og pusset for 2. gang.
(Før man gjentar prosessen fram og tilbake helt til resultatet blir helt smooth! Et helsikes arbeid det der :-P )


Bakfanger høyre side:


Venstre side bakfanger. Her har også fangeren gått delvis sund i skjøten. (Vanlig fenomen hos disse bilene. Den blå EE8'n sin bakfanger er også sund akkurat her!)
Prøvde å lappe det sammen med sparkel, men tviler sterkt på at det blir noen stor-suksess. Vi får se om det holder!


Evighetsprosjektet med denne bakskjermen begynner faktisk å komme seg mot slutten nå!
Kliner på sparkel, setter lykta inn hvor den skal være for å måle om ting ser ut som det er på linje, før jeg pusser over eventuelle ujevnheter igjen. Dette har tatt fryktelig lang tid! Men snart er det bra!
(Bildet er tatt like etter sparkling og er ikke pussa enda her.)


Bilen har sannsynligvis blitt påkjørt eller fått en bulk i sida her, så den var faktisk litt inntrykt. (Det var blant annet derfor de hadde festa bakfangeren med popp-nagler i sidene på bilen. Rett og slett fordi bakfangeren ble for "romslig".)
Vil med disse bildene minne på hvordan dette så ut i starten, etter utjigging av bilen:


Bildet er selvsagt uklart, men legg merke til at skjermen fortsatt er litt innklemt på midten her.


Testing med lykt mot område, for å se om profilen har blitt rett.
Det så stygt ut i starten, og dette er noe jeg har jobbet LENGE med for å få rett igjen. For to år siden begynte jeg å tvile på at jeg skulle få det til, og kviet meg hver gang for å fortsette med det. Men nå når jeg begynte å sparkle igjen, gikk det forholdsvis fort å se endringer i positiv retning!

All nedslipinga av bilen har avdekket flere gamle skader som jeg har "gravd" litt for dypt i med slipemaskinen. (For å se om det var rust under sparklet.) Det har vist seg å se greit ut, og måtte sparkles over IGJEN! Jaja, greit å være føre-var liksom...

Førerdøra har MANGE skjønnhetsfeil. Egentlig skulle jeg hatt en delebil og plukket deler fra.


Her var det en stygg bulk som ikke bare var å slå ut... Nedsliping så godt det lot seg gjøre til blankt stål, rusteater og syregrunning + Novafill Flex2-grunning og flere mm sparkel har blitt brukt for å få bukt med problemet.


Førerdøra på langs for å vise sparklede områder som må pusses ned.


Jeg hadde jo stoooore forhåpninger om at det bare var å pusse og bli FERDIG etter dette, men NEIJ!!
Må nok gå over det to-tre ganger til for at det skal bli perfekt.
Framskjermen som ble truffet av en dings i eksplosjonen har jeg også måttet jobbe med. Den hadde ikke bare en bulk, men to!
Og så tynt som det stålet er, er det nesten så jeg vurderer ny skjerm -faktisk!

Skulle ønske jeg fant OEM skjermer i plast/glassfiber. Men har til dags dato bare funnet styling-skjermer av det slaget -eller OEM CARBON-skjermer som koster 4000,- + frakt og moms! No way... De originale skjermene veier ikke så mye at jeg går for carbon istedenfor -ikke på denne bilen!

Så det så.
Jeg har rett og slett bare en del sparkling og pussing og sliping igjen, før det er på tide å få bilen grunnet!
(Gleder meg STORT til jeg er ferdig med drittarbeidet og kan la moroa begynne!)
Tror jeg skal ta meg av sideskjørt, listverk og fangere først. Få dette ferdig og lakkert matt-svart der det skal være mattsvart, slik at jeg får innøvd lakkeringsmetoden igjen.

Da gjenstår det bare å ordne seg litt fritt fra jobb framover, sånn at jeg får tid til å jobbe litt mer sammenhengende og får jobben gjort!

fredag 20. juni 2014

Varer fra andre siden av fjorden ;)

Selv om jeg ikke helt har hellet med meg med den hvite CRX'n, så skal da ting skje med den kommende grønne bilen!
Forrige uke kom endelig lakksprøyta jeg så lenge hadde vurdert å bestille! Satser på den får jobben gjort! Er et ganske billig produkt, men den har fått mye skryt, og skal visstnok kunne måle seg med Iwata og Sata-sprøyter når det gjelder håndtering og resultat! (Vi får se...)

Og i går kom postdama med to store pakker til meg! Hadde nesten glemt dem, haha! Tok jo bare 7 dager fra jeg bekrefta telefonnummeret til avsenderen i Storbritannia til jeg fikk dem! Fantastisk!
Dette er altså felgene til ED9'en:

Venter fortsatt på bunnpanna til Vortech-CRX'n.
Angrer igrunn på at jeg kjøpte den, etter alle problemene som ble avdekt i helga! 
Er dessuten spent på om jeg får noe brev fra tollvesenet på den, fordi da jeg kjøpte den på eBay var det kommet noe nytt: Import charges i tillegg til frakt.
Lurer derfor på om dette er forhåndsbetaling av merverdiavgift. Håper ikke jeg får krav om dette på nytt, da! Da blir det i dyreste laget.
Enten selger jeg den igjen når jeg får den, eller så kan den jo kanskje være "kjekk å ha".
Vurderer faktisk å bytte motor i den hvite CRXen. Mistenker at toppakninga er røket pga hvit røyk + at det svetter olje overalt! Møkkabil.
(Kan jo være en grunn til at jeg fikk med en ekstra motor på kjøpet av bilen...^^)
HURRA for at ting ikke går min vei!
Vel, gyllen anledning til å få lakkert det stygge, skjitfarga "hvite" motorrommet med ei anna farge, da!
Og å lære seg å skru ORDENTLIG, jauhau!
Tror den bilen blir satt LENGE på vent!

Det er ED9'n som skal til pers ;)
Må bare finne noen som kan plukke ut rutene i den før jeg kan lakkere.

lørdag 25. januar 2014

CRXens skader etter eksplosjonen.

Ikke så mye skadd, heldigvis.
Men ergerlig at den store jernplata traff bakskjermen som jeg etter alskens kunster gjorde mitt beste for å pusse ned,  syregrunne ogrustbeskytte før ei forestående lakkering!

Den lå rimelig nært bilen...


Ganske massivt stykke jern.

Og her har den truffet bakskjermen.



Liten bulk og brist i venstre forskjerm etter at et måleinstrument falt ned på den fra hylla over bilen.


Skrubbsår på høyre forskjerm.


Bakluka stod åpen på bilen, så det kom en del små glassbiter inn i den.


Og så panseret da, som fikk tre dører oppå seg, hvorav to tunge ytterdører! Skadene på det er ikke spesielt synlige, men de kjennes når man lar hånda gli over fremste del på det.
Sparklinga jeg gjorde av emblem-hullene var 100% smooth før.
Nå har dette slått seg, da panseret har blitt trykket innover som følge av dørene som ble kastet på det.
Ellers er bilen full av glassbiter etter at portene ble blåst inn og vinduene i dem smalt i tusen knas utover hele garasjen. Argh! Jeg som vaska bilen så grundig i sommer da jeg monterte på plass interiøret!
Jaja... Noe må man jo plages med.
Det kunne jo gått mye, MYE verre.

Nå har jeg ihvertfall god unnskyldning til hvorfor jeg bare "må kjøpe" meg carbonpanser til denne bilen også :-P

søndag 22. desember 2013

Etter eksplosjonen...

Nesten alle skuffer og skap var åpnet, og det meste lå på gulvet.


Takplatene i kjøkkenet har gitt etter.

Sprekk i pipa...

Et forferdelig rot i stua etter smellet.

...Men akvariet holdt! Fiskene var også i live :)

Stuetaket...

Taket i gangen...

Gangen. Her hadde døra blitt slått inn

Kaos på badet. Lokket på sisternen hadde forskjøvet seg, og ei veggplate har blitt slått litt inn i rommet. Spikrene har kommet ut fra veggplatene bak tapeten, og isolasjonen lå spredt utover.


Mystisk skade på takplate... Men vi vet ikke hvordan det ser ut på kaldloftet.

Takplatene på soverommet går i en bølgedal over oss...

Ytterveggen har flytta seg så mye, at hyllene i klesskapet har falt ned.

Jeg og mamma måtte le av denne hylla som faktisk hadde blitt slått vekk fra bakpartiet det var stifta fast i. Bakparten var skrudd i veggen, så det satt godt. Enorme krefter har vært i sving.

Sjekk tapet og listverk i hjørnet... Veggen har flytta seg ca 2 cm utover.

Mer stuetak...

Et til bilde av pipa.

Kjøkkenvinduet vårt har falt et stykke inn i rommet.

Enda mer løse takplater.

Isolasjon ligger spredd, og dørene er rimelig skjeve, selv etter å ha blitt montert opp igjen for å holde litt på innetemperaturen.

Her spriker det mye. Denne garasjen er ikke til å redde :(


Reinsdyret måtte bøte med livet, og redda garasjens balkongdør fra å falle i bakken.

Også saga fikk gjennomgå. Noe har gått gjennom veggen, og til og med taket har blitt blåst opp!

Som sagt, enorme krefter har vært i sving: Sjekk takstolen som er løftet fra resten av bæreverket på saga.

Låvedørene ble blåst UT.

Skøtdøra har også blitt blåst ut.

Nesten samtlige dørkarmer på hus rundt omkring på gården vår fikk real juling.

6 vindu i "farfarhuset" ble knust. Det var til og med glassbiter som satt fast i veggene. Man kan være sjeleglad det ikke var folk til stede, ellers hadde det gått veldig galt!








Skuffene har blitt slått opp også i denne leiligheten. Glassbiter overalt på gulvene.




Utvendige skader på huset. Det lå rester fra lastebilen rundt huset som hadde vært glødende. Disse satt langt nedi bakken, og snøen rundt hadde smeltet.

Verkstedet vårt... Ødelagt. :(


Del av lastebilen har smelta nedi betongen utfor garasjen. Ting gikk galt, men det kunne vært mye verre.

Prosjektbilen min kom ikke helt uskadd fra det, den heller. Tre dører ligger mot panseret dens. Forhåpentligvis er det ikke for ille til at det ikke kan repareres.

Venstre forskjerm har fått en bulk og et hakk etter at dette apparatet (som ligger på gulvet) falt ned fra hylla over og traff den. Noe har truffet høyre forskjerm også, men det så ikke ut til å ha blitt noe bulk der. I dag oppdaget jeg også at det lå ei stålplate ved siden av bilen. Jeg sverger den har gått klar av bilen med 2 mm!!

Mye glass her og...

I denne garasjen hadde en del fra lastebilen gått gjennom veggen og ned gjennom gulvet. Det har brunnet, men heldigvis slukket av seg selv.
Så slik ser det altså ut rundt omkring her hjemme etter at lastebilen med 15 tonn sprengstoff eksploderte i vårt nabolag.
Åtte av pappas bygninger har tatt skade, og garasjene er så ødelagte at de må rives.
Vi venter på takstmennenes avgjørelse om bolighuset, men det må trolig rives det også; her var dørene slått inn, og ytterveggene har alle blitt slått utover, så huset er skjevt!
I tillegg er det sprekk i pipa, og det har sprutet isolasjon overalt.

Dagen i dag har gått med til å ordne stua sammen med mamma og gjøre det litt koselig til julefeiring -for vi SKAL feire jul hjemme i år og, selv om takplatene er på vei ned...!
Har også ryddet på soverommet mitt. Kastet masse klær i et par søppelsekker som skal gå til Fretex + kastet mye jeg ikke lengre har bruk for.
Spent på om jeg får sove godt der nå. Det er isolasjonsstøv i lufta, så jeg vil gå tett i nesa hele tia.
Men vi koser oss likevel, med besøk fra Sverige :) Det viktigste og beste med jula er jo at familien samles, og til tross for tragedien som har rammet oss, så skal vi da få ei god jul vi også.