fredag 28. mars 2014

Similan islands-øyhopping

I går sto vi opp halv seks for å bli plukket opp av en kamikaze-bussjåfør som skulle ta oss med til ei havn, hvor turen videre gikk med speedbåt. Turen ut til øyene tok 1 time og 45 minutter via en fullstappet båt (tror vi var 30-40 personer med!)
På første stopp fikk vi snorkle og se etter fisk i en halvtime!
Jeg har aldri prøvd å snorkle før, så det ble litt tukling med svømmeføtter å få utstyr på plass, men det gikk seg til etterhvert.

Der så jeg mange store, fine ciklideliknende fisker med flotte lilla, gule og blå farger, og etterhvert også ei stor havskilpadde! Det var uvirkelig å se den så nært og klart gjennom svømmebrillene! Nesten som å se den på TV, haha!
En riktig flott opplevelse!

Videre dro vi til en annen øy med flott, hvit strand og helt krystallklart vann!




 Jeg "slåss" mot bølgene :-P
 Strandet hval!

Der fikk vi mat -maten var så som så... Jeg tok bare ei skje med ris og noen grønnsaker med tomatsaus på. Noe annet turte jeg ikke. (Thaimat ute i det fri liksom... Bakterieflora og alt det der.)
Men vi fikk kost oss i sjøen her og på stranda i et par timer før turen bar videre til neste øy, hvor dykking sto på plakaten igjen. Det var mye bevegelse i havet her, så mtp min manglende erfaring med å svømme med svømmeføtter på, sto jeg over denne gang, og tok heller litt bilder fra båten.

 Dykking pågår ved øy nr 3.


Hovedøya. Her var det veldig vanskelig å komme seg i land, fordi det var masse skarpe steiner hele veien inn mot strand (var fjære sjø), men dere kan se at det ikke bare er hvit sand under havoverflaten på vei inn mot stranda fra båtene på bildet under.
Så jeg skar meg under ene foten, og faktisk på en finger da jeg fant et sted med litt mindre korallrev og skarpe steiner å gå inn mot land. Skulle bare støtte meg til steinen på siden av meg, og oppdaget kjapt at den tilsynelatende glatte steinen ikke var like glatt og fin på nært hold! Owch!



På denne øya fikk vi kun en time og et kvarter å være, så vi benyttet muligheten til å gå opp til et utkikkspunkt for å ta bilder. Ettersom det var sikkert 300 turister her samtidig, var det sinnsykt med kø både på vei opp og ned dit. Men det var jo veldig flott utsikt der da! Og alt i alt minneverdige turer :)


Disse to øyene med strender vi dro til er ment å være naturreservater, men pga turismen er det satt opp forskjellige bygg og hvilebuer der + toaletter. Jeg syntes det var litt trist å se bruskorker og sånt småtteri av søppel på stranden her, for det skal jo være "øde" og "uberørt". Vi fikk på forhånd streng beskjed om at søppel ikke skulle kastes der, at alt måtte bringes med tilbake i båten. Men det er jo selvsagt ikke alle som bryr seg om det, dessverre. :-(
Ifølge kjæresten min og foreldrene hans, var dette noe helt annet for bare få år siden. Mye blir ødelagt av turismen, da alle bare tenker penger, penger, penger, og ingen rydder opp søppel hvis ingen betaler dem for det.


Etter alle disse inntrykkene har jeg virkelig lært meg å sette pris på mitt hjemland, Norge!
Rene, fine landet vårt med frisk luft, rene vannkilder, høye fjell og flott, uberørt natur!
Det er godt og varmt i Thailand, men jeg gleder meg nå litt til å komme hjem om noen få dager ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar