tirsdag 26. november 2013

Min CRX EE8's kosmetiske forandringer fra jeg kjøpte den til nå

Alltid artig å se på gamle bilder av bilene og det som har blitt gjort med dem
:-)
Her er en liten bildesamling fra tiden før jeg kjøpte min "Celestial blue" EE8 i 2009 til slik den står i dag. Prosjektet stoppet opp i 2011. Ganske fornøyd med resultatet! Men den trenger en restaurering for å bli rustfri og bra.

Og slik så den ut...


Import fra Nederland!



Ikke et glansbilde akkurat.
Daværende eier mente jeg kunne ta den i bruk som delebil, mtp dens noe småshabby tilstand.
Det at den hadde noen skjønnhetsfeil gjorde ikke noe, fordi jeg tenkte at jeg skulle bruke den som banebil uansett, og da slapp jeg å være så redd for at noe skulle skje den.
Kun høyst nødvendige modifikasjoner av bilen (dekk og understell) var planen.

Nuvell...
Først måtte jeg nå få på den noen litt finere felger, i det minste.
De som stod på EE6'n ble prøvd på.

"Needs moar looow!"
Her sammen med EE6:
Stor høydeforskjell på originale fjærer mot de 30 mm Lesjöfors-fjærene som EE6'n har.

Men jeg fant fort ut at Rota Flight-felgene passet den blå bilen bedre.
(Legg merke til de oransje hjulmutrene)

Kan da innrømme at det ikke bare var felger og fancy hjulmutre jeg følte måtte til for å pynte opp baneraceren...
Det første jeg investerte i var nemlig dette candy-oransje toppdekselet:
My preciousssssssss...
(Fordi da jeg tok første motorvask på bilen, ble ikke toppdekselet så fint etterpå):
...og så hadde jeg jo for lengst bestemt meg for å gå for en orange kontrast mot bilens blå farge.

Og slik ble den lille makeoveren:

Det oransje tok etterhvert mer og mer over, for FINT SKA'RRE VÆRRA!
(Selv om det bare skulle være en banebil som det ikke var så nøye med...)

Det stoppa ikke der.
Senk og splitter nye felger med ORANSJE kant måtte jeg også selvfølgelig ha:

Ganske stiv...

I forkant av et forestående Hondatreff i 2010, gjorde jeg noen små touch-ups på bilens karosseri...


Det så jo ut som at det blenda godt inn med resten av lakken...
Men lite visste jeg den gang om vannbasert lakk og dens tålighet mot feks høyttrykk^^
Klarlakk kjøpte jeg ikke, i den tro at base var alt som trengtes. Ja, som sagt; jeg hadde null kunnskap om dagens lakktyper.
Heldigvis har jeg lært mye siden den gang :-P Dette var tross alt første gang jeg lakkerte noe.
-Ever.
Så da jeg tok en kraftig nedspyling av bilen etter endt treff, ble resultatet slik:



Bilde av EE6 og EE8:

SÅ kom AKR Performance med et knalltilbud i Club Honda Norway-forumet.
Carbondeler ble dermed bestilt.

Panser og takluke. Prikken over i'en!


Med lettere deler, kom også bedrede rundetider rundt ACR.
Og jeg deltok i drag på Hondatreffet i 2011 for aller første gang.
Moro moro :-)

Litt racingklister ble det også.
Men det sitter såpass dårlig, at jeg blir å rive det av igjen.
Dessuten er bilen cleanere uten.



Det som ellers ble gjort med bilen:
  • H&R coilovers
  • Byttet bremsekraftforsterker da den gamle var defekt. Byttedel var brukt.
  • Byttet mastersylinder (Helt ny)
  • K&N luftfilter i original luftfilterboks (Liker å holde motorrommet i original stand på denne bilen.)
  • ...og selvsagt bytte av plugger, motorolje, girolje, bremsevæske (flere ganger, ettersom jeg mista bremsene like før et treff, og det tok lang tid før feilen endelig ble oppdaget), bremseklosser, skiver og dekk!

Ellers er alt originalt.
Nå står den parkert fordi registerreima må også byttes. Usikkert hvor langt den har gått på samme reim, så da er det like greit å få det gjort før den blir tatt i bruk på nytt igjen.
Ettersom jeg kjøpte den hvite EE8'n med kompressormotor, har denne blitt "pensjonert" som banebil, og panen med tid og stunder er å lakkere og shine den opp (omtrent som med ED9'en -bortsett fra at jeg ikke blir å bytte farge på'n), og kun lufte den på fine dager om sommeren.

Så får vi se hvor mye tid jeg får til sånt framover, hehe...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar