onsdag 6. august 2014

Vinduene fjernet og masse sparkelarbeid!!

Tok meg noen fridager og var hjemme en ukes tid for å jobbe litt med ED9'n + ha litt tid med familien :-)
Fikk hjelp av søskenbarnet mitt til å ta ut frontruta og siderutene bak på bilen.
Som mistenkt, var det en del rust som skjulte seg i karmen til frontruta. 
(Det var jo som kjent gjort et ELENDIG arbeid med den frontruta som var på. (Jeg kunne feks stikke fingrene inn under pakninga...)
Så da var det på høy tid å få den fjerna for å gjøre en damage-control! 

Det trengtes virkelig for å si det sånn!!


Det har rustet akkurat på samme vis som på den hvite EE8'n.


Noen år til, og dette hadde ikke vært til å redde.


Bake var det reint i det minste. Null rust, men noe jævlig med lim! 

Så nå er den store utfordringa å bli kvitt alt limet og slipe området reint! Det verste området er frontrutekarmen helt nederst, fordi de har brukt 20 mm rutelim der som er veldig hardt og sitter godt. Under det er det selvsagt rust også, så jeg kan ikke la noe være igjen. Trenger en spesialkniv for å fjerne det.

Har også gjort litt små-arbeid med fangerne. Frontfangeren hadde en del hull jeg har sparklet igjen. Bakfangeren som var festa på bilen med popp-nagler har jeg også måtte sparkle og pusse. 

Et par før-bilder.

Etter klint på sparkel for 1. gang.

...og pusset for 2. gang.
(Før man gjentar prosessen fram og tilbake helt til resultatet blir helt smooth! Et helsikes arbeid det der :-P )


Bakfanger høyre side:


Venstre side bakfanger. Her har også fangeren gått delvis sund i skjøten. (Vanlig fenomen hos disse bilene. Den blå EE8'n sin bakfanger er også sund akkurat her!)
Prøvde å lappe det sammen med sparkel, men tviler sterkt på at det blir noen stor-suksess. Vi får se om det holder!


Evighetsprosjektet med denne bakskjermen begynner faktisk å komme seg mot slutten nå!
Kliner på sparkel, setter lykta inn hvor den skal være for å måle om ting ser ut som det er på linje, før jeg pusser over eventuelle ujevnheter igjen. Dette har tatt fryktelig lang tid! Men snart er det bra!
(Bildet er tatt like etter sparkling og er ikke pussa enda her.)


Bilen har sannsynligvis blitt påkjørt eller fått en bulk i sida her, så den var faktisk litt inntrykt. (Det var blant annet derfor de hadde festa bakfangeren med popp-nagler i sidene på bilen. Rett og slett fordi bakfangeren ble for "romslig".)
Vil med disse bildene minne på hvordan dette så ut i starten, etter utjigging av bilen:


Bildet er selvsagt uklart, men legg merke til at skjermen fortsatt er litt innklemt på midten her.


Testing med lykt mot område, for å se om profilen har blitt rett.
Det så stygt ut i starten, og dette er noe jeg har jobbet LENGE med for å få rett igjen. For to år siden begynte jeg å tvile på at jeg skulle få det til, og kviet meg hver gang for å fortsette med det. Men nå når jeg begynte å sparkle igjen, gikk det forholdsvis fort å se endringer i positiv retning!

All nedslipinga av bilen har avdekket flere gamle skader som jeg har "gravd" litt for dypt i med slipemaskinen. (For å se om det var rust under sparklet.) Det har vist seg å se greit ut, og måtte sparkles over IGJEN! Jaja, greit å være føre-var liksom...

Førerdøra har MANGE skjønnhetsfeil. Egentlig skulle jeg hatt en delebil og plukket deler fra.


Her var det en stygg bulk som ikke bare var å slå ut... Nedsliping så godt det lot seg gjøre til blankt stål, rusteater og syregrunning + Novafill Flex2-grunning og flere mm sparkel har blitt brukt for å få bukt med problemet.


Førerdøra på langs for å vise sparklede områder som må pusses ned.


Jeg hadde jo stoooore forhåpninger om at det bare var å pusse og bli FERDIG etter dette, men NEIJ!!
Må nok gå over det to-tre ganger til for at det skal bli perfekt.
Framskjermen som ble truffet av en dings i eksplosjonen har jeg også måttet jobbe med. Den hadde ikke bare en bulk, men to!
Og så tynt som det stålet er, er det nesten så jeg vurderer ny skjerm -faktisk!

Skulle ønske jeg fant OEM skjermer i plast/glassfiber. Men har til dags dato bare funnet styling-skjermer av det slaget -eller OEM CARBON-skjermer som koster 4000,- + frakt og moms! No way... De originale skjermene veier ikke så mye at jeg går for carbon istedenfor -ikke på denne bilen!

Så det så.
Jeg har rett og slett bare en del sparkling og pussing og sliping igjen, før det er på tide å få bilen grunnet!
(Gleder meg STORT til jeg er ferdig med drittarbeidet og kan la moroa begynne!)
Tror jeg skal ta meg av sideskjørt, listverk og fangere først. Få dette ferdig og lakkert matt-svart der det skal være mattsvart, slik at jeg får innøvd lakkeringsmetoden igjen.

Da gjenstår det bare å ordne seg litt fritt fra jobb framover, sånn at jeg får tid til å jobbe litt mer sammenhengende og får jobben gjort!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar