Tirsdagens arbeid:
Jeg pussa ned dørkarmen på høyre side og plukka ut alle klipsene som holder gummipakninga fast + knota disse inni pakninga igjen! It hurt my fingers...
Men blir verdt strevet når pakninga skal på bilen igjen! Og så gjør det jo nedpussing av døra så mye enklere!
Nedpussing påbegynt!
Fine, rustfrie kanaler! Det liker man!
Pakninga som går langs falsen i dørkarmen satt selvsagt kilt bak dashbordet her slik at jeg akkurat ikke fikk den helt ut! Det blir et område jeg må maskere og som jeg ikke får lakka. Ikke at det er helt krise, er ingen rust der eller noe, men for en perfeksjonist irriterer det jo litt :-P
Tynn lakk inni dørkarmene, gitt!
Her begynner jeg å nærme meg målet.
Da jeg var ferdig med nedpussinga, var det jo pirkarbeidet med å få ut klipsene som holder gummipakninga på plass som ble neste bryderi.
Men med rett redskap gikk dette bare fint!
Det var værre å smyge disse klipsene på plass inni pakninga:
Tror jeg brukte en halvtime bare på det der!
Gårdagens arbeid:
Den opprinnelige planen var igrunn bare å vaske bilens motorrom og bakende litt grundig før jeg flytta bilen i en annen garasje der vi har mer utstyr og lys!
Typen var med og stilte som fotograf med mobilen for denne anledningen :)
Trodde faktisk ikke at bilens bakende kunne bli så rein!
Takket være at typen min var med, fant vi ut at vi bare skulle demontere resten av bilen, siden jeg da hadde hans hjelp! Dører og bakluke er noe man burde være to om... Det er i det minste mer sikkert og letter arbeidet en god del!
Så det gjorde vi!
Av med døra først. Enkelt og greit! Eneste som var litt knot der, var å få av høyttalerkontaktene. Men det gikk!
Så var det bakluka!
Det første man må tenke på her, er å finne ut hvor kontaktene fra bakluka kommer ned hen. De går nemlig inn i C-stolpen og kommer ut bak plastpanelet inne i bagasjerommet. C-stolpen er sammensveist, så det er ikke bare å ta bort all plast for å nå ledningene som går opp langs kanalen der. Det er trangt, og ledningene skal også NED den kanalen igjen når bakluka igjen monteres! Så, siden jeg ikke vil ta en snarvei og kutte ledningene måtte jeg legge en plan ;-)
Først måtte jeg føle meg fram til hvor hen der bak det gikk en strømpe med ledninger oppover og inni bilens karosseri.
Den fant jeg bak denne klipsen her:
Da kontakter kan være noe knotete å klipse fra hverandre -spesielt når man ikke ser hvordan de er sammenkoblet, kan det være greit å presse ut denne klipsen for å få hele kontakten fram i lyset.
Da det var gjort var det veldig enkelt å koble den fra resten av ledningsnettet.
Slik ser det ut på øverste del av C-stolpen der ledningene kommer ut fra bilens chassi og inn i bakluka:
For å unngå å bare rive ut alt av ledninger og senere få et stort problem med å få dem på plass igjen (for det er VELDIG trangt i den kanalen), knytte jeg helt enkelt en tråd fast i kontakten:
Da var det pretty much bare å dra ut ledningen -med en liten dytt av og til der kontakten ville sette seg fast i kanalen.
Der var den ute!
Så, over til skruene som bakluka sitter fast i.
Det sitter et plastdeksel på tvers av taket der taklampa er festa.
Ta tak i fremste og bakerste del av glasset til lampa og klem, slik at glasset løsner. Ved siden av pæra sitter det en stjerneskruv som må løsnes.
Når det er gjort, skviser du fingra inn på midten av plasten (hvis du har små fingre som jeg har... Hvis ikke; bruk feks flatskrujern) og press ned dekselet fra innsiden og ned. Jobb fra midten og ut til sidene.
Da lokaliserer man mutrene rett under henglene på bakluka.
Og se hva jeg fant da!
Hehe! De har ikke spart på silikonet her, gitt!
Tydelig at bilen har slitt med lekkasjeproblemer før. Og at det kommer fra bilens baklukehengsler! Her måtte jeg grave for å komme meg fram til mutrene og få skrudd dem ut.
MEN FØR du gjør det; lukk igjen luka og skru ut boltene til gassdemperne på hver side. Bør gjøres i den rekkefølgen. Hvis ikke, risikerer du at luka sklir bakover! Er du alene da, er du mildt sagt litt fucked hvis bakluka faller i gulvet og rutene knuses!
Og det er igrunn det hele. Bakluka er fjernet!
Nå blir det enkelt å pusse :)
Slik så festet på venstre side ut etter å ha tatt av luka:
Litt overflaterust. Pakninga her går i oppløsning når man tar i den, så jeg får se om det finnes nytt man kan bestille fra Honda-forhandlern i byen :)
Høyre side:
Her var det jo verdensrekord i silikonforbruk igjen, så det var minimalt med rust å se der.
Ble ikke gjort noe mer i går, da det gikk et par timer på vask, flytting av bil og ei dør opp i garasjen + litt funderinger... Og så ble jeg og min kjære passe sultne og ville feire vår lørdag/spisedag med film og godteri, så vi dro tilbake til byen.
Jeg er veldig fornøyd med at dette er hva jeg har i vente neste gang jeg skal stelle med bilen:
Blir veldig rett fram å pusse ned nå!
Note to self: Finn sterkere tråd/snøre av noe slag og dra gjennom kanalen neste gang. Vil ikke at den skal ryke når alt skal på plass igjen :-P
Så akkurat nå henger den bare slik.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar