I helga som var, var det veldig fint vær, så jeg tok ut prøveskilter på den blå CRXen for å hovedsaklig fikse det som var av feil på bilen, samt prøve å shine den litt på bilpleien!
Takket være Christoffer fikk vi gjort litt småtteri! Feks fikse tomgangen på bilen, slik at den ikke står og jager! Var bare en liten bagatell! Sitter en slags termostat under gass-spjeldet på bilen som det er en plastskruv inni. Denne hadde skrudd seg ut! Så, det er bare å stramme den -eller bytte (vi tok med oss denne delen fra reservemotoren jeg har stående).
Når det kom til bremsene, så var det vel egentlig litt bad news, ettersom vi fant ut at det kunne bare være en ting som var feil; BREMSEKRAFTFORSTERKEREN! Og den sitter jo både trangt og jævlig fast i fem skruer langt opp under dashbordet!
Jeg fryktet at vi måtte ut med dashbordet, men etter litt lesing og googling på nettet, leste jeg meg fram til at dette er VANSKELIG, MEN at det går uten å røske ut dash'n! *Pjuuuuuuh!*
Så, etter noe cruising i finværet et par dager med CRX'n (som var ENOOOORMT SKØY, ettersom bilen går som ei KULE!!!), var prøveskiltet snart utgått, og det var på tide å kjøre hjem med den igjen. Der var det jeg som måtte fjerne de værste skruene, siden jeg har små hender som kommer til på veldig veldig trange steder :-P Og jeg var SÅÅÅ stolt av meg selv da jeg klarte å få ut de to verste skruene!
...Helt til jeg klarte å kile fast skralla på skruv nr 3 og Christoffer måtte assistere med å få den løs... Bah! Men jeg skal da klare å få den på plass igjen, forhåpentligvis uten for mye av hans hjelp :-P
Men vi samarbeide om å ta løs mastersylinderen, der jeg insisterte på å tømme den for bremsevæske før vi tok den av... Vil ikke ha alt sølet i fine motorrommet, you know! :-O
Så nå vet jeg faktisk hvordan ting fungerer... sort of! Kan hvertfall i TEORIEN skru det fra hverandre og på plass igjen, så lenge jeg ikke blir plaga med at verktøyet blir sittende fast! Jaja, har vel bare ikke skrudd lenge nok på egenhånd for å løse slike problemer :-P
Men nå er bremsekraftforsterkeren ute, og jeg holder på med rustpussing og lakkering av den "nye" jeg hadde i reserve som jeg bare HÅPER fungerer!
Jeg fryktet at vi måtte ut med dashbordet, men etter litt lesing og googling på nettet, leste jeg meg fram til at dette er VANSKELIG, MEN at det går uten å røske ut dash'n! *Pjuuuuuuh!*
Så, etter noe cruising i finværet et par dager med CRX'n (som var ENOOOORMT SKØY, ettersom bilen går som ei KULE!!!), var prøveskiltet snart utgått, og det var på tide å kjøre hjem med den igjen. Der var det jeg som måtte fjerne de værste skruene, siden jeg har små hender som kommer til på veldig veldig trange steder :-P Og jeg var SÅÅÅ stolt av meg selv da jeg klarte å få ut de to verste skruene!
...Helt til jeg klarte å kile fast skralla på skruv nr 3 og Christoffer måtte assistere med å få den løs... Bah! Men jeg skal da klare å få den på plass igjen, forhåpentligvis uten for mye av hans hjelp :-P
Men vi samarbeide om å ta løs mastersylinderen, der jeg insisterte på å tømme den for bremsevæske før vi tok den av... Vil ikke ha alt sølet i fine motorrommet, you know! :-O
Så nå vet jeg faktisk hvordan ting fungerer... sort of! Kan hvertfall i TEORIEN skru det fra hverandre og på plass igjen, så lenge jeg ikke blir plaga med at verktøyet blir sittende fast! Jaja, har vel bare ikke skrudd lenge nok på egenhånd for å løse slike problemer :-P
Men nå er bremsekraftforsterkeren ute, og jeg holder på med rustpussing og lakkering av den "nye" jeg hadde i reserve som jeg bare HÅPER fungerer!
Ellers ble det jo som sagt litt shining av bilen... Måtte prøve ut litt polish og plastfornyere og sånt på bilen da jeg hadde den på bilpleien, og bildene viser resultatene ;-)
+ At jeg bytta ut boltene til skjermene og lyktene i motorrommet! Må ha flere sånne! Gøy å se forskjellen!
Bilder fra helga:
I vaskehallen... Før vask.
+ At jeg bytta ut boltene til skjermene og lyktene i motorrommet! Må ha flere sånne! Gøy å se forskjellen!
Bilder fra helga:
I vaskehallen... Før vask.
Legg merke til slitte, gråaktige plastlister og detaljer.
Fra siden... Gråe, livløse lister.
En stk skitten eksoshale
Matte baklykter skulle også få seg en shining ;-)
Carwash in progress!
Venstre baklykt før shininga...
Og etter polish :-)
Forskjell på venstre baklykt og senterdelen av lyktesettet.
Mycke bättre! :-P
Polert senterdel VS upolert høyre baklykt...
...og resultatet ble skinnende blanke baklykter :) NICE!
Eksoshalen etter en kjapp polering.
Front etterpå... Litt svartere lister og plastdetaljer nå enn før :)
...Shina jo også opp motorrommet litt :)
Før...
Etter! Begynner å bli ganske gjennomført med de orange smådetaljene nå! Men jeg trenger enda flere sånne skiver for at det skal bli helt bra!
Prøvde også å polere panseret på bilen, ettersom det var ripete allerede da jeg kjøpte det.
Ble jo blankt og glatt, men jeg var ikke helt keen på å eksperimentere med rubbing siden jeg enda ikke har prøvd det, så ripene forsvant ikke denne gangen.
Ellers har Thomas prøvd å rubbe ned sida på bruksbilens panser, og DET ble jævlig bra!
Nesten ripefritt på den opphøyde delen av panseret. Klikk på bildet for å se det i fullformat... Synes faktisk godt forskjell på den opphøyde biten av panseret mot feks midten av panseret, hvor man ser mer riper.
Til helga skal jeg selv få prøve å rubbe og polere min egen bil til å bli fin igjen! Er mange timers jobb, men er viktig at jeg får lært meg dette faget. Det er bare så synd at denne bilen er ganske opprusta og har en del bulker og slikt, for den kunne jo blitt nesten dønn strøken igjen! Det ser jeg jo nå... Men jeg ga opp håpet da en kompis av meg påstod at jeg hadde ødelagt lakken da den fikk sine første vaskeriper, og etter smellen med autovernet på ACR i 2007, så ga jeg jo opp bilen... Dessverre :-( Skulle jeg ikke ha gjort. Men men... Får vel fiksa denne bilen også etterhvert!
Er jo "bare" pengene det står i!
Ellers, en godbit fra tidligere i uka her... En CANDYRØD Corvette!!! *Siiiiklleeeeeeeeehhh!*
Dette er farga jeg skal ha på prosjektbilen min... Den som står nedslipa og som jeg ikke har lagt ut noe særlig bilder av i bloggen :-P
Bildene viser null rettferdighet ovenfor farga (er fotografert med mobiltelefon også...)
Denne er som en DROPS i sola! Det er helt syyyykt hvor fin effekt det er på lakken i sollys!
Så jeg har bestemt meg for at Vilhelmina er stedet jeg skal dra til for å få lakka min CRX, oooh yes!
For det var nemlig der bilen ble lakkert ;) Og til halve prisen av det lakkererne i Mosjøen skal ha bare for å lakke en bil UTVENDIG! Her er det jo sinnsykt dyrt for alt sånt...
Men jeg får se når det blir.
Er egentlig veldig blakk for tia.
Jeg må ha nytt batteri + batteriholder til den hvite CRXen for å i det hele tatt få den på veien igjen! + at interiøret skal på plass, og den nye dørkmatta er rett rundt hjørnet! Ble sendt forrige tirsdag :)
Så nå vurderer jeg å ta ut litt sparepenger for å cashe ut både batteri, batteriholder i carbon OG nye setetrekk til den hvite bilen! Skulle egentlig hatt nytt batteri til den blåe CRXen og, siden det var flatt hele helga som var! Hadde startproblemer DELUXE fordi batteriet ikke klarte å levere tilstrekkelig med startstrøm.
Dessuten blir det trackdays også NESTE HELG!!! :-O
Og jeg har ingen bil klar! Uæææh! I beste fall, så blir den blå CRXen ferdig. Har bare å syregrunne bremsekraftforsterkeren + lakkere denne igjen, så er det jo snakk om en halvtime-times arbeid med å sette den inn igjen + at bremsene må luftes ordentlig og alt det der... Huff, STRESS! *Liker ikke...*
Men sålenge jeg får ordna penger til det der batteriet, så har jeg egentlig alt jeg trenger for å få satt sammen den hvite perla og får kjørt den ut av verkstedet!
Ser virkelig fram til det :-D
Dette blir en bra sommer :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar